szerda 12 dec. 2018
  • Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size
  • default style
  • blue style
  • green style
  • red style
  • orange style
Share to Facebook Share to Twitter Share to Linkedin Share to Myspace Share to Delicious Share to Google 
AKCIÓS AIRSOFT JÁTÉK 8 FŐTŐL: 7.000,- Ft / fő

AKCIÓS AIRSOFT JÁTÉK 8 FŐTŐL: 7.000,- Ft / fő

Az ár tartalmaz: 2000 db lövedéket, airsoft fegyvert, védőmaszkot, a ruha bérlés további 1000,- Ft! Az akció érvényes 2016. június 1-ig!...

AIRSOFT CSAPATÉPÍTŐ

AIRSOFT CSAPATÉPÍTŐ

Szervezz baráti társaságból csapatot és jelentkezzetek be játszani hozzánk!...

VASÁRNAPI NYÍLTNAPOK

VASÁRNAPI NYÍLTNAPOK

Minden vasárnap szeretettel várjuk az airsoftos játékosokat! Kérjük jelentkezzetek be telefonon, ha felszerelés igényetek van!...

Nyomtatás

V2-es Gearbox szerelése

Írta: Starosta József Mihály. Kategória: Cikkek

Az előbbi cikkhez szervesen kapcsolódik a mostani, amiben V2-es típusú gearbox felépítését, javítását, és a leggyakrabban előforduló hibákat igyekszem kitárgyalni.

A V2-es gearbox leginkább az „M” szériás fegyverekben van, de az azokhoz hasonló kialakítású fegyverekbe is ezt szerelik (MP5, M16, HK416, G3 stb.)

Az alábbiakhoz egy G3A1 szétszerelése és szervize szolgáltatta az alapot.

1. A Gearbox szétszerelése, tisztítása

A gearbox felépítése általánosnak nevezhető. A gearbox maga, a fegyver tokfedele alatt a testben található, a motor pedig a markolatban. Külön a gearbox kiszerelésére nem térek ki, ez fegyverenként változó, ezt majd külön-külön a fegyvereknél tárgyalom a későbbiekben. A gearboxot majd minden ilyen fegyvernél a motortól külön leválasztva lehet csak kiszerelni, úgyhogy ha kiszedtük a fegyverből a gearboxot, valami ilyesmit kell látnunk:

A gearbox ház két részből áll, a két részt csillag, torx, vagy nagyon ritkán imbusz csavarok tartják össze. Mivel a rugó feszül a gearboxban a szétemelésnél nagyon óvatosnak kell lenni! A csavarokból egy nagyjából középen levőt hagyjunk bent, amíg a többit kiszedjük, és egy dobozkába összegyűjtjük. Az utolsót úgy szedjük ki, hogy közben erőteljesen nyomjuk össze a gearbox ház két felét. Ha már semmi nem fogja a két felet, egy csavarhúzóval óvatosan feszegessük szét a házat a rugóvezetőnél, úgy hogy közben még mindig tatjuk valamennyire össze a ház két felét. Ha már van annyi hely, hogy kiszedjük a rugóvezetőt, kicsit befelé megnyomva és középre húzva engedjük ki a rugóvezetőt és a rugót. Ezek után a gearbox két felét szét tudjuk emelni úgy, hogy nem pattan szét 50 irányba.

Ha esetleg a rugó szétlökné az egészet, nem kell pánikolni, a gearbox kialakítása elég hülyebiztos, egy kis logikával mindennek meg lesz a helye, még úgy is, ha ezt a cikket nem olvasod tovább.

Ha minden elsőre sikerült, akkor nagyjából ezt láthatod magad előtt:

Minden alkatrészre érvényes, hogy alaposan szemügyre vesszük nincs e rajta repedés, deformáció stb… Ezt nem fogom minden lépésnél leírni.

Az alkatrészek ellenőrzését a fogaskerekekkel kezdjük. Egy pohárka zsíroldóba, vagy hígítóba dobáljuk a fogaskerekeket és a visszaforgás gátlót. VIGYÁZAT! A műanyag alkatrészeket megmarhatja a hígító! Azokat inkább csak alaposan törölgessük át!

Az áztatás után letörölgetve gondosan nézzük végig a fogakat, nincs e lepattanás a sarkokon, vagy extrém kopás a fogakon! Észrevétlen fogaskerék hibával nagyon ritkán találkozni, az ilyen általában éles visító hangot ad azonnal.

Ezek után emeljük ki a cilindert és húzzuk ki belőle a pisztont és a cilinderfejet. Tisztítsuk le ezeket is. A pisztonfejen lévő ventillációs lyukakat és az O gyűrűt is gondosan tisztítsuk le. A ventillációs lyukak szerepe, hogy az előre csapódásnál az O gyűrűt kifeszítse a cilinder falára, így biztosítva a tömítést. Ezek után ellenőrizzük a zárásokat. Elsőként a cilindert egy gumi vagy valamilyen jól tömítő lapra nyomva toljuk bele a pisztont és a pisztonfejet. Ha a dugattyúszerkezet kb 1/3 útnál megáll, a tömítés jó. Ha nem akkor fogjunk egy tolómérőt és mérjük ki a cilindert, hogy ovális-e, és nézzük meg nem karcos-e a belseje. Ha ovális vagy karcos cseréljük ki! Ha a cilinder nem vagy csak picit ovális, és a felülete is csak alig vagy egyáltalán nem karcos akkor ellenőrizzük a ventillációs lyukakat! A kínai típusokon ezek gyakran el vannak dugulva a sorjától. Ha a zárás ezek után sem tökéletes, cseréljük ki az O gyűrűt a pisztonfejen. Ha látszólag minden rendben van, és a zárás mégis rossz, cseréljük le a pisztonfejet, valószínűleg rossz konstrukció. A pisztonfej felrakásakor ügyeljünk rá, hogy a csavart valamilyen menetrögzítővel tegyük a helyére, mert ha nincs eléggé meghúzva, vagy rögzítve, könnyen kitekeredik, szétveri a rugóvezetőt, és elakasztja a fegyvert. Ha a pisztonfej zárása jó ellenőrizzük a cilinderfejet. A cilinderbe óvatosan visszarakva (vigyázzunk rá, hogy a cilinder éle ne csípje le a tömítőgyűrűt). Ismételjük meg a próbát. Ha nem zár rendesen teflonszalaggal tekerjük körbe a cilinderfejet és úgy tegyük vissza a cilinderbe. A teflonszalag kilógó rojtjait gondosan vagdossuk le. Ezek után ellenőrizzük a nózi zárását is. Félig kihúzva, és a nózi elejét befogva ismételjük meg a próbát. Ha a nózi gyengén zár cseréljük ki!

A tömítések ellenőrzése után szereljük ki a kapcsolót és tisztítsuk meg, majd egy kis polírpapírral pucoljuk le a ráégett szennyeződéseket. A V2es gearbox egyik gyenge pontja a kapcsoló. Mivel „nyitott” előbb utóbb elkoszolódik, de előfordul, hogy eltörnek a saruk, összeég a kapcsoló, vagy eltörik a mozgó szánt hátul pozícionáló oszlop a gearbox házon.

A következő alkatrész, amit ellenőrizni kell, a cut off lever, vagy ahogy sokan hívják az „egyeslövés alkatrész”. Ez egy pici alkatrész a sector gear alatt. Ez lényegében úgy működik, hogy egyesnél olyan pozícióba tolja a selector plate, hogy hozzáérjen a sector gear excenteréhez, és így a ravasz elől gyakorlatilag hátra pöccinti a kapcsoló mozgó szánját. De ha elkopik az a nyúlvány, ami a sector gear alsó excenterén siklik, akkor nem emeli ki a kapcsolót a ravasz elől és csak automatán tud majd lőni a fegyver. Kínai fegyvereknél ez gyakori meghibásodás. Ez esetben a cut off levert cserélni kell.

Miután a gearbox valamennyi alkatrészét ellenőriztük és megtisztítottuk, takarítsuk ki magát a gearbox házat is, de előtte pattintsuk ki a 6 db csapágyat a házból és vizsgáljuk meg és tisztítsuk le azokat is.

2. Hézagolás, kenés

A hézagolás nagyon fontos lépés. A nem megfelelően kihézagolt fegyver fogaskerekei sokkal gyorsabban kophatnak, de kevésbé bírják az igénybevételt is, hajlamosak törni. A hézagolással gyakorlatilag a fogaskerekeket pozícionáljuk egymáshoz képest.

Elsőként helyezzük vissza a csapágyakat a gearbox házba. Ha a csapágyak nagyon lógnak a fogaskerekek tengelyein, vagy lazák a fészkükben érdemes kicserélni őket!

A hézagolást a supr gear-el kezdjük. Én már reflexből tenni szoktam alá egy vékonyabb lemezt. Aztán ehhez képest belőjük a sector és a bevel gear magasságát. Az a lényeg, hogy egy egész pici rés maradjon a fogaskerekek között. Nem jó, ha felfekszenek egymáson, de az sem, ha nagyon kicsi élen csatlakoznak. Ha egymáshoz képest belőttük őket felrakjuk a gearbox fedelét és egy pici csavarhúzóval alulról feltoljuk a tengelyeket. Így látjuk, hogy mekkora a lógás, és mennyi lemez kellhet alá. Az én módszerem az, hogy elkezdek vadul pakolgatni a tetejükre a kerekeknek, összerakom, piszkálom, szétemelem, megint rakom össze, piszkálom… Ezt egészen addig, amíg már egészen pici lesz a lógása mindhárom keréknek. Ekkor 3db csavarral összehúzom a gearboxot, és a cilinder helyén benyúlva megpörgetem a sector geart. Egy erőteljes pörgetésre minimum egyet kell fordulnia. Nem szabad, hogy nehezen járjanak a fogaskerekek, ez lassabb tűzgyorsaságot, és jobban merülő akksit eredményez majd. Ha feszülnek a kerekek, egy-egy vékonyabb lemezt kiveszek, vagy egy vastagabbat vékonyra cserélek. A lógások figyeléséből meg tudod állapítani, még az összeemelés előtt, hogy melyik kerék szorulhat majd az összefogatásnál, érdemes elsőként csak az alól kivenni lemezt. Ha minden fogaskerék jó, akkor szétemelem és az összes lemezt alulra rakom. Ennek két oka van: Egyrészt, jó ha a bevel gear minél magasabban van, így jöbban csatlakozik majd a pion gear a motor nyakán, másrészt, láttam már olyat, hogy a tappet plate elakadt a sector gear-en lévő hézagolóban (ha ez történik egyenetlen lesz az adagolás). Mielőtt a hézagolókat véglegesen a helyükre rakjuk, érdemes a tengelyeket bezsírozni, hogy ne essenek le a lemezek. Ha a cut off levert is leszereltük, érdemes a hézagolás előtt visszarakni, és a selector plate-et automatára állítani, különben lassítja majd a pörgetést és azt hihetjük, hogy nem jó a hézagolás.

Ha mindez megvan, akkor megkenhetjük a fogaskerekeket. És személy szerint szilikon zsírt használok. Ez ugyan a fogaskerekeknek nem a legtökéletesebb, de a gumitömítésnek jót tesz. Egy másik kellemes tulajdonsága, hogy amikor a fogaskerekek fogai közt kenődik, csökken a viszkozitása, könnyebben folyik. Így a kerekek könnyebben járnak és nehezebben marad a gearbox szélén, mert onnan „visszafolyik”. De tökéletesen jók a sima csapágyzsírok, grafitos zsír, teflonos zsír stb. Ezeket csavarboltban, csapágyboltban, barkácsboltban beszerezheted, egy nagy tégelyt kb 1000-2000 forintért. Ismét személyes véleményem, hogy sokat nem számít a zsír milyensége, ezek a szerkezetek nagyon sokáig bírják a kár szárazon futva is. A zsírzásnál bőven elegendő a fogaskerekeket bezsírozni, mert üzem közben elegendő zsír verődik fel a cilinderhez! A túlzsírzás meg nem éppen egészséges, mert a túl sok kenőanyag eltömítheti a ventillációs lyukakat, és ráéghet a kapcsolóra is.

3. Összeemelés

Az összeemelésnél tegyük az alkatrészeket a helyükre. Vigyázzunk, hogy a hézagoló lemezek ne potyogjanak le. Itt találkozunk egy alattomos alkatrésszel, a visszaforgás gátlóval. Én úgy szoktam a helyén tartani az összeszerelés alatt, hogy a tengelyére rengeteg zsírt kenek, és azzal „ragaszom” a fészkébe. De jó módszer egy erősebb mágnessel kényszeríteni a kis szemetet. Az összeemelés előtt ellenőrizzük, hogy a tappet plate rugója nem túl gyenge-e. Ha ez a rugó elgyengül, a fegyver egyenetlenül vagy egyáltalán nem adagol, vagy borzalmasan gyengét lő (a hátul maradt nózi nem tolja a hopup-ba a bb-t). Mivel forgó alkatrészeket tartalmazó rendszer, nem nagyon lehet rosszul összerakni, de a legkönnyebb úgy, ha minden rugó a lehető leglazább állapotban van. A sector gearen lévő kis pöcök, ami a tappet plate-et mozgatja, legyen közvetlenül a tappet előtt. Ebben a helyzetben a piszton nem akad el a fogaskerékben, a tappet plate rugója is a lehető leglazább állapotban van. Valahogy így:

Ha minden a helyére kerül toljuk be a rugót, a rugóvezetővel a helyére. Szerencsés helyzet, ha a rugóvezetőben van menetes furat és a gearbox végén pedig lyuk. Így egy 4-es vagy 5-ös csavarral a gearboxhoz tudjuk feszíteni a rugóvezetőt, és így nem pattan ki az összeemeléskor. Ha nincs csavar az összeemelésnél figyeljünk, hogy a rugóvezetőben elakadhat a gearbox ház fedele, ha az picit elferdíti a rugó. Ha ez történik, próbáljuk meg a rugóvezetőt picit megtolni befelé, hogy a helyére tudjon ugrani. Az összeemelésnél ne erőltessük, ne kalapáljuk a gearboxot! Ha minden rendben van nagyobb erőkifejtés nélkül összepattan! Ha sikerült összeemelni és összecsavarozni, ismét ellenőrizzük, hogy a tappet jól van e, nyomogassuk meg a nózit.

4. Próba

Ha kész vagyunk a gearboxal ne tegyük vissza a testbe azonnal, előbb próbáljuk le! Fogassuk vissza rá a markolatot, tegyük be a motort és állítsuk be a motormagasságot! Ez egy fontos lépés, amit kellően óvatosan kell megtenni! Ha túlságosan megfeszítjük, akkor nehezen fog járni a fogaskerék, lassabb lesz a tűzsűrűség és jobban merül majd az aku. Ha viszont túl alacsonyan van, ledarálhatják egymást a fogaskerekek. Én úgy szoktam, hogy betekerem tökig, aztán onnan vissza egy fél, vagy egész fordulatot. A magasságállító csavar alól ne felejtsük ki a pici tányért, mert különben a motor tengelyét fogjuk nyomni a csavarral! Ha a motor a helyén van, kössük össze a kábelezést, úgy, hogy a biztosíték is benne legyen az áramkörben! Ez azért kell, mert ha valamit rosszul raktunk össze, és elakad a fegyver, a motor túláramot vesz fel, és kisüti a biztosítékot. Így megelőzhetjük, hogy nagyobb kár keletkezzen a gearboxban. Adjunk le próbalövéseket és figyeljük, hogy a nózi rendesen mozog e!

Ha minden rendben van, visszatehetjük a gearboxot a fegyverbe.

5. Tuning

A tuningolást 3 részre választhatjuk. Ami a gearboxot érinti az kizárólag a torkolati energia és a megbízhatóság növelése. A pontosságot a cső és a hopup adja, de pár fps-t ott is lehet nyerni. A tuningolást gyakorlatilag az erősebb rugó jelenti, minden más ennek a vonzata. A gyári fegyverek leginkább 360-380 fps-t teljesítenek. Ez nagyjából egy 110-es rugónak felel meg. Ha ettől többet szeretnénk kihozni a fegyverből, rugót kell cserélni. Az erősebb rugó akkor fogja megközelíteni a ráírt torkolati sebességet, ha csapágyazott- pisztonfej és rugóvezető van a fegyverben Ezek a rugó előfeszítésén kívül arra jók, hogy a rugó csavarodását szabadon engedik felhúzás és elsülés közben. Ez azért jó, mert így a rugóban nem ébred komplex feszültség, gyakorlatilag csak nyírásra van igénybe véve. Ezzel a rugó elgyengülését lehet távolabbra kitolni, elkerülni. Hogy a pontos fps értéket belőhessük, használhatunk hézagoló lemezeket a rugó alá. Ezeket a rugóvezetőre szokás pakolni. Az erősebb rugó nagyobb igénybevételt jelent a fogaskerekeknek. Személyes tapasztalatom szerint, a 120, max 130-as tuningig bezárólag még a kínai fegyverek fogaskerekei is bírni szokták. De ha biztosra akarunk menni, kicserélhetjük Guarder vagy más, kicsit jobb minőségű fogaskerekekre. Helikális, (ferde fogazású) fogaskerekeket ilyen erőnél még nem érdemes alkalmazni. Ha mégis ezt szeretnénk, figyeljünk rá, hogy a helikális fogaskerekeket nagyon precízen kell hézagolni. A csapágyakat viszont érdemes kicserélni, fém golyósra, 130nál és a felett pedig fém siklóra. A fém csapágyak nagyon tartósak, rendkívül ritkán kell őket cserélni.

A 120-as vagy nagyobb tuning esetén előfordulhat, hogy a piszton kilépőfoga a nagy igénybevétel miatt letörik, vagy a belépőfogat elmarja a fogaskerék. Ha ez megtörténik érdemes kicserélni polikarbonát pisztonra. A pszitonfej is törhet, ezt alumíniumra érdemes cserélni.

Ami elektromos következmény, hogy a tűzgyosaság csökkenni fog, esetleg a motor nem tudja felhúzni az erősebb rugót. Ilyen esetben nagy, vagy végtelen nyomatékú motorra kell cserélni a gyárit, esetleg nagyobb feszültségűre az aksit. Itt megjegyezném, hogy a mostanság lévő LiPo mánia nem túl egészséges. Az eszméletlen nagy tűzgyorsaság rendívüli igénybevételnek teszi ki a gearboxot és a motort is! Ismét személyes vélemény, hogy ha van rá lehetőség, inkább nagy kapacitású 9,6V-os NiMH aksit használjunk a kisméretű, de veszett erős LiPo helyett. De ha mindenképp LiPo-t szeretnénk, inkább 7,4V-osat, mint 11,6-ot! Sokat nyerhetünk azzal is, ha kisebb ellenállású vezetékelést teszünk a fegyverbe.

A tuningolásnál figyelni kell arra is, hogy egy-egy gyártó alkatrészei nem mindig kompatibilisek egymáshoz! Jobban tesszük, ha a tuningolást tapasztalt szerelőre bízzuk!

Elérhetőség: +36-20 / 547 - 0575

Játékok:

2017. December 10. - Vasárnap

Vasárnapi airsoft party - airsofthungary.hu

VASÁRNAPI AIRSOFT
09:00: Gyülekező
09:45: Kronózás
10:00: Kezdés

2017. December 17. - Vasárnap

Vasárnapi airsoft party - airsofthungary.hu

VASÁRNAPI AIRSOFT
09:00: Gyülekező
09:45: Kronózás
10:00: Kezdés

2017. December 24. - Vasárnap

Vasárnapi airsoft party - airsofthungary.hu

Zárva

2017. December 28. - Csütörtök

Vasárnapi airsoft party - airsofthungary.huCSÜTÖRTÖKII AIRSOFT

09:00: Gyülekező
09:45: Kronózás
10:00: Kezdés

2017. December 31. - Vasárnap

Vasárnapi airsoft party - airsofthungary.hu

Zárva

2018. Január 07. - Vasárnap

Vasárnapi airsoft party - airsofthungary.huVASÁRNAPI AIRSOFT
09:00: Gyülekező
09:45: Kronózás
10:00: Kezdés

ELITECOMMANDO

Elitcommando a prémium kategóriás csapatépítő tréning! - airsofthungary.hu

 

NAGYJÁTÉK - SCENARIO

Nagyjáték - Scenario - airsofthungary.hu

OSZTÁLYKIRÁNDULÁS

Osztálykirándulás - airsofthungary.hu

CSAPATÉPÍTŐ TRÉNING

Csapatépítő tréning - airsofthungary.hu

VASÁRNAPI NYÍLTNAPOK

Vasárnapi airsoft nyíltnap

BARÁTSÁGOS MÉRKŐZÉS

Barátságos mérkőzés - airsofthungary.hu